Інклюзивну освіту як концепцію,
філософію освіти (як наприклад, демократичну освіту, громадянську освіту,
особистісно-зорієнтовану освіту тощо) у різних джерелах описують по-різному.
Розрізняють вужче і ширше
розуміння інклюзивної освіти. Вужче розуміння інклюзії – це «включення» дітей
із порушеннями психофізичного розвитку та дітей з інвалідністю у
загальноосвітні навчальні заклади. Ширше розуміння інклюзивної освіти полягає у
позитивному ставленні до багатоманітності учнів, цінуванні та врахуванні відмінностей
кожного учня. Спільними для всіх визначень інклюзивної освіти є такі положення:
• В основі інклюзивної освіти –
підхід, що базується на забезпеченні права на освіту для усіх дітей, у тому
числі дітей із соціально вразливих груп.
• Позитивне сприйняття
багатоманітності – сприйняття індивідуальних відмінностей учнів як корисного
ресурсу, а не проблеми.
• Максимально значуща участь в
освітньому процесі, а не лише фізична присутність у класі.
• Виявлення й усунення бар’єрів
(фізичних, інформаційних, інституційних та негативного/упередженого ставлення).
Відповідно до міжнародних
документів, діти з особливими потребами – це особи до 18 років, які потребують
додаткової підтримки в освітньому процесі: діти з порушеннями психофізичного
розвитку, діти з інвалідністю, діти-біженці, діти, які працюють, діти-мігранти,
діти – представники національних меншин, діти – представники релігійних меншин,
діти з сімей із низьким прожитковим мінімумом, безпритульні діти, діти-сироти,
діти із захворюваннями на СНІД/ВІЛ та ін.
Закон України «Про
освіту» подає такі визначення термінів:
• інклюзивне навчання – система
освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципі
недискримінації, врахуванні багатоманітностей людини, ефективному залученні та
включенні до освітнього процесу всіх його учасників;
• інклюзивне освітнє середовище
– сукупність умов, способів і засобів їх реалізації для спільного навчання,
виховання та розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб та
можливостей;
• особа з особливими освітніми
потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в
освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.
На основі міжнародних
документів і чинного законодавства України можна зробити висновок, що діти з особливими
освітніми потребами – це усі категорії дітей, які потребують додаткової
постійної або тимчасової підтримки в освітньому процесі для забезпечення їхніх
основних прав і свобод, зокрема права на освіту.
Немає коментарів:
Дописати коментар